HomeKernkindOver mij   Diensten   Visie  Doe mee!  Youtube  AgendaBlogsContact       
 




De drie ontwikkelingsfases van het kind in verbinding met de ziel

Kernkind gaat uit van drie ontwikkelingsfases. Deze zijn ontstaan in mijn werk als medium en healer. Als medium werkte ik met mensen die niet konden aarden en heel spiritueel waren. Aan de andere kant kwam ik soms mensen in mijn praktijk tegen die helemaal geen contact met hun ziel konden maken. De één wou leren iets meer contact met de ziel te maken en de ander wou leren iets meer contact met zijn lichaam te maken. Dat was in praktijk moeilijker dan ik dacht.

Er waren zoveel tussenfases voordat mensen de ziel en het lichaam konden verbinden. Ik kwam tot de ontdekking dat de problemen in de kinderjaren waren ontstaan. Ik ben toen begonnen ouders en professionals te informeren wat er allemaal anders kon. Maar ik ontdekte ook dat een groot gedeelte van de volwassenen helemaal niets met mijn informatie kon, terwijl ik zelf had ontdekt hoe belangrijk het was.

Naast mijn werk al medium ben ik ook healer. Ik kan de aura en energie van mensen zien waardoor ik kon zien dat het lichaam twee harten had. Het spirituele hart en het fysieke hart. Deze twee horen samen te smelten. Maar bij een groot gedeelte van volwassen en kinderen was dit helemaal niet gebeurt. Bij het teruggaan naar hun kinderjaren ontstonden er vaak grote tranen. Toen ik eenmaal een opleiding ging starten waarbij persoonlijke ontwikkeling belangrijk was, dacht ik dat ik veel tranen zou ervaren. Maar er was meer dan dat. Naast opgekropte emoties bleken er ook trauma’s aanwezig bij volwassenen.

Ik kwam langzaam tot de ontdekking dat het allemaal niet zo makkelijk was. Omdat ik zelf ook healer ben, ben ik op onderzoek gegaan naar de chakra’s. De basis van de mens ligt in de onderste 3 chakra’s. Elke chakra staat voor 7 jaar ontwikkeling. Dat is in totaal 21 jaar. Zo kwam ik erachter dat de eerste 21 jaar van onze ontwikkeling gelijk liep aan de ontwikkeling van de chakra’s. Bij chakra’s ga je ervanuit dat het lichaam uit energie bestaat. Deze energie moet stromen en op bepaalde punten in het lichaam komt de energie en erin en eruit. Als de energie blokkeert ervaar je lichamelijke of psychische klachten.

De locatie van de chakra kun je niet alleen terugkoppelen naar lichamelijke klachten, elke chakra heeft zijn eigen functie en staat daarom in verbinding met emoties en delen van onszelf. Deze delen zijn bijvoorbeeld emotionele levensbehoefte. We gaan daarom als volwassenen ook door bepaalde fases in ons leven heen zodat we, net als bij de ontwikkeling van het kind, ook leren het leven vanuit volwassen ogen te bekijken. Later als we ouder zijn leren we het leven ook vanuit de ogen van een bejaarde man of vrouw te ervaren. Elke leeftijd heeft dus ontwikkeling. De chakra’s vertellen ons alles wat we nodig hebben. Wie de 7 chakra’s leert begrijpen begrijpt de mens en zijn geestelijk en lichamelijke gezondheid.

In de loop van de jaren heb ik geleerd en vooral dat dit de basis is van ons bestaan. Ik heb op die manier de visie van kernkind geschreven. De drie chakra’s vormen de levensfases van het kind. En het zijn er dus drie. De eerste chakra gaat over de eerste 7 levensjaren, de tweede over de leeftijd van 7 t/m 14 en de derde van 14 t/m 21. Daarna staat de fase van de ontwikkeling van het hart centraal. Het kind komt dan energetisch los van de ouders. Waar het in de buik negen maanden nodig heeft om energetische te verbinden met het hart van de ouders, heeft het daarna 21 jaar nodig om zijn eigen ontwikkeling door te gaan en zo vanuit eigen hart te gaan leven.

In de loop van de jaren hoorde ik bij anderen die ook visies hadden geschreven, dat ze elementen uit deze drie ontwikkelingsfases vertegenwoordigde. Daardoor kwam het redelijk overeen met wat ik had geleerd maar iedereen vertelt het op zijn of haar eigen manier. Ik kon ook veel wijsheid halen uit het werk van Rudolf Steiner. Er zijn veel raakvlakken in zijn werk over de drie ontwikkelingsfases, maar toch ook weer anders. Ik zie de Kernkindvisie nog steeds als basis. De basis van de mens maar ook de basis van alle andere visies. Het zet iemand met beide benen op de grond waardoor je kracht uit jezelf kunt halen.

Tijdens mijn werk in de kinderopvang en mijn pedagogische opleiding leerde ik ook veel over de ontwikkeling bij kinderen. Dat is een wetenschappelijke benadering van het kind. Ik ervaar dit als een koude energie terwijl ik het werk van bijvoorbeeld Steiner meer als een warme energie ervaar.

Ik ben mij gaan verdiepen in vele andere visies. In alles kwam ik tegen dat er een deel miste. Ik bleef dus vasthouden aan mijn eigen kennis over deze 3 chakra’s en voelde dat ik daar iets mee wou doen. Mede omdat veel mensen het woord spiritualiteit te zweverig vinden en hier niets mee willen doen. Naar mijn mening doen we kinderen tekort als we ontkennen dat het ook een ziel heeft. Tijdens mijn werk met kinderopvang hielp ik directie bij het schrijven en ontwikkelen van visies. In elke visie stond dat er begeleiding zou zijn voor het authentieke kind. Ik heb in mijn leven ook op veel verschillende kinderdagverblijven mogen werken als invalkracht en dat authentieke was nergens terug te zien. Authentiek ben je pas als je in verbinding kunt blijven met je ziel. Daarvoor hebben we toch een stuk spiritualiteit nodig. Iets wat ik verder uitleg in de opleiding.

In de loop van de jaren kreeg ik ook veel verhalen van ouders, leidsters en leerkrachten te horen. Waar ouders behoefte hadden dat hun authentieke kind gezien en gehoord werd, maar waar in praktijk niets van terug te zien was. Kinderen werden al snel in een hokjes geplaatst om in het systeem te passen. Een systeem wat gericht is op het 'gemiddelde kind' en niet op het authentieke kind. Kinderen die daardoor in de problemen kwamen met zichzelf en ouders die met hun handen in het haar zaten. En niet alleen ouders, ook leerkrachten kwamen naar mij toe met dezelfde verhalen.

Ik vormde langzaam mijn eigen visie dankzij mijn werk als medium en healer maar ook door alle ervaringen met mensen op mijn pad. Kernkind is de basis voor heel veel andere visies. Het voegt een stuk toe en daarom heel goed toepasbaar in het werk met kinderen of thuis in het gezin.
Maar er was één moeilijkheid. Hoe de ziel werkt kun je niet uitleggen. Dit moet je voelen! Volwassenen die kinderen in verbinding willen houden met hun ziel vanuit deze drie ontwikkelingsfases, kunnen dit niet uit een boekje leren. Het is belangrijk dit te kunnen voelen. Waarom? Omdat kinderen voelen of je echt bent of niet. De visie is dus niet op papier uit te leggen, tenzij je het voelt. En dat is ook wat kinderen nodig hebben. Het leven kun je niet leren in een boekje. Deze voel je. Het loslaten van kinderen is ze de weg wijzen naar hun eigen hart en ziel zodat ze het rond hun 21ste zelf kunnen.

De ontwikkeling van het kind zal het kind in de eerste fase van zijn leven leren lichaam en ziel in verbinding te brengen. Zonder bewustzijn zullen wij kinderen hierbij niet kunnen helpen. We zouden kinderen met al onze goedbedoeld handelingen juist stagneren bij deze ontwikkeling.
Gelukkig geldt dit hele verhaal niet voor alle kinderen. Er zijn ook een grote groep kinderen die heel goed mee kunnen doen met wat we hun aanbieden. In een andere blog over het kind van nu ga ik daar wat dieper op in.

Juist in deze tijd mogen we kinderen helpen deze drie ontwikkelingsfases goed onder de knie te krijgen om een bewuste en stabiele volwassene te worden. Door ze ook te leren over stagnaties, ongelukkige gevoelens en eigenschappen die niet begrepen worden. Daarbij is het heel belangrijk dat we begrijpen dat kinderen deze wijsheid en bewustzijn al hebben. Maar begrijpen nog niet hoe ze hier handen en voeten aan moeten geven. Dat zijn dan weer de signalen die de ziel geeft om de omgeving van het kind te laten weten dat het niet zichzelf is.

Verbinding met de omgeving zal bij de hele omgeving bewustwording brengen daarom staat kernkind voor bewustwording van het hele gezin en niet alleen het kind. Kinderen komen hier op aarde met een boodschap. Dit brengt bewustwording bij iedereen die met het kind te maken heeft. Denken dat je het allemaal al weet is niet belangrijk in het werk met kinderen. De vraag zou zijn hoe kunnen wij van het kind leren? Wat heeft het ons te vertellen? En hoe kunnen we dat in verbinding plaatsen met de maatschappij? Wat leggen we het kind hier over uit?

Soms is het zo dat bepaald gedrag van kinderen zogenaamd niet mogelijk is omdat de maatschappij niet zo werkt. We kunnen het onderdrukken in het kind, maar dan komt het toch een keer naar buiten. We kunnen ook uitleggen waarom iets op dit moment nog niet kan maar hoe belangrijk het is dat het kind dit deel van zichzelf nooit verliest?

Er is zoveel meer als het gaat over de ziel. Het begint in ieder geval bij de ontwikkelingsfases van het kind eigen te maken. Deze drie horen door te stromen. Stagnaties geven problemen.





Blogs


<   
                > 
  3 ontwikkelingsfases van het kind i.v.m. de ziel   Pap, mam, ik heb een talent!   Holistisch opvoeden en kinderen   De lichtdragers en lichtwerkers in de kinderen   Het kind van nu  


  Kernkind
info@kernkind.nl
www.kernkind.nl
Harderwijk