Het woord hoog
bewustzijn wordt
zelden gebruikt
omdat het een
reactie oproept
bij mensen. Het
woord hoog roept
verwachtingen op
waardoor er
vaker gesproken
wordt over oude
zielen. Maar ook
kinderen met een
jonge ziel
kunnen een hoog
bewustzijn
hebben.
Je spreekt over
een hoog
bewustzijn als
kinderen in hun
spirituele
ontwikkeling
heel ver zijn.
Het zijn vaak
wijze kinderen
met grote open
ogen die helder
de wereld in
kijken. Ze komen
heel wijs over
en hebben vaak
een grote liefde
voor natuur,
dieren,
wetenschap,
universum en
spiritualiteit.
Bij een hoog
bewustzijn gaan
we uit dat de
ziel meerdere
levens leeft.
Elk leven dat de
ziel leeft doet
het ervaring op.
Dit is een
incarnatieproces.
Hoe meer keren
het kind
geïncarneerd is
hoe meer
levenservaring
het kind heeft.
Er zijn ook
kinderen die
niet voor een
incarnatieproces
hebben gekozen.
Voor hun is dit
hun eerste
leven. Vaak
hebben ze een
hoog bewustzijn
omdat ze om een
andere reden
hier op de aarde
zijn gekomen dan
andere kinderen.
Ze hebben geen
incarnaties
achter de rug
omdat dit niet
hun keuze is
geweest. Het kan
wel zijn dat ze
een jongere ziel
hebben en dit
niet hun eerste
leven is, maar
dat ze al een
paar levens
gehad hebben.
Hun bewustzijn
is dan vaak
lager. Niet in
de ziel maar wel
in het fysieke
lichaam. Een
deel van hun
staat dan uit
alsof ze slapend
zijn.
Degene die wel
incarnaties
achter de rug
hebben zijn oude
zielen. Juist
deze oude zielen
zijn zich bewust
van hun hoge
bewustzijn. Ze
zijn heel bewust
van het leven om
hun heen. Ze
hebben een heel
sterk gevoel van
rechtvaardigheid
en hoe we met
elkaar, de aarde
en de dieren om
moeten gaan. Hun
ervaring van wat
liefde en leven
is, is totaal
anders dan de
jongere ziel. Ze
zullen zich niet
snel meedoen met
‘de rest’,
behoefte
authentiek te
zijn en
authentiek
behandeld te
worden, voelen
zich eenzaam en
niet begrepen,
denken heel diep
over het leven
na maar
begrijpen dit
nog niet,
begrijpen het
gedrag van de
mensen niet goed
of het raakt hun
heel diep,
vinden vaak
dingen
oppervlakkig en
niet interessant
en gaan later op
zoek naar
antwoorden en
levensvragen.
De jongere ziel
zal zich veel
makkelijker
mengen met, in
de ogen van een
oude ziel,
‘oppervlakkige
dingen’. Ze
houden van
‘aardse dingen’
en doen
makkelijk mee
met het
gemiddelde,
terwijl de oude
ziel zich tegen
het gemiddelde
zal verzetten.
De oude ziel kan
zich ook gaan
aanpassen maar
zal hier
lichamelijk en
geestelijk onder
lijden wat snel
te zien is. Hun
levensvreugde en
levensenergie
neemt dan snel
af. Ze gaan
onderpresteren
op school, laten
thuis
onhandelbaar
gedrag zien en
het kan uiten in
veel
lichamelijke en
geestelijke
klachten.
Het hoge
bewustzijn bij
de oude ziel uit
zich in diep
over dingen
nadenken.
Terwijl de jonge
ziel met een
hoog bewustzijn
vaak overal snel
doorheen loopt.
Beide zullen
bereiken wat ze
in het leven
zullen bereiken
maar de jonge
ziel zal zich
makkelijker
aanpassen aan
het gemiddelde
en de oude ziel
zal er voor
kiezen geen
standaard pad te
nemen. Deze zie
je dan ook vaak
terug in
spirituele
kringen, zie
kiezen voor een
natuurlijk pad,
zingeving en
diepgang. Ze
kiezen niet zo
zeer voor
materie maar
herinneren zich
vorige levens en
kiezen er daarom
voor om liever
zo veel mogelijk
buiten de
maatschappij te
kunnen
functioneren.
Juist het
meedoen met de
maatschappij
zoals deze is
zal de oude ziel
ervaren als
ziekmakend.
Het hoge
bewustzijn is
een belangrijk
onderdeel bij
deze oude en
jonge zielen.
Het zal hun
staat stellen
veel dingen ‘te
weten of aan te
voelen’ in een
snel tempo. Voor
veel van deze
zielen geldt ook
dat ze de
materie ook snel
tot zich kunnen
nemen zoals je
bij kinderen in
het onderwijs
kunt zien.
Alhoewel de oude
ziel er vaak
voor zal kiezen
om niet naar
school te willen
gaan. Als er een
keuze zou zijn.
Zij verrijken
zich met het
leven zelf, er
is genoeg te
leren op de
wereld en leren
doe je
spelenderwijs.
De jonge ziel
zal hier vaker
aan voorbij gaan
en heeft het
juist nodig te
leren niet te
snel te gaan en
ook aandacht te
hebben voor de
kleinere
stapjes. De oude
ziel heeft geen
gebrek aan
levenservaring
en weet
inmiddels wel
dat het leven
over verbinding
en samenwerken
gaat. De jonge
ziel kan hier
nog wel eens aan
voorbij gaan.
Sociaal
emotionele
processen kunnen
dan moeilijk
lijken. Ze zijn
heel slim en
weten misschien
heel veel over
sociaal
emotionele
processen. Maar
in praktijk
hebben ze niet
de
levenservaring
om hier creatief
mee om te gaan,
voldoende
empathie te
tonen, geduld te
hebben en te
investeren in
communicatie. Ze
zijn dan heel
slim maar hebben
nog veel te
leren op sociaal
emotioneel
gebied als het
om handelen
gaat.
Of een kind een
hoog of laag
bewustzijn heeft
is eigenlijk
niet belangrijk.
Maar het kan wel
helpen een kind
te begrijpen in
zijn zorgen en
levensvragen.
Hun hoge
bewustzijn ziet
dingen en weet
dingen omdat de
geest daar klaar
voor is. De
hersenen of de
geest is daar
klaar voor, ze
werken anders en
hebben daardoor
andere
ervaringen dan
anderen. Wij
weten als mens
niet voldoende
over wat wij als
mens allemaal
kunnen weten. Er
zijn voorbeelden
uit oude
geschriften
zoals
bijvoorbeeld in
de bijbel, koran
of kabbala
vermeld staat
maar wij weten
hier nog niet zo
veel van.
Namelijk waar we
toe in staat
zijn.
Hoe hoger het
bewustzijn, hoe
meer we kunnen
en weten. Dit
zie je
bijvoorbeeld
terug in
kinderen met een
hoog IQ. Steeds
meer kinderen
krijgen deze
diagnose. Maar
het is niet zo
dat alle
kinderen met een
hoog bewustzijn
een hoog IQ
hebben. Het
antwoord
hiervoor is weer
terug te vinden
in de spirituele
boodschap van
het kind. Wat is
het levensdoel
van het kind op
aarde? Wat komt
het en wil het
hier uitdragen?
Een hoog IQ kan
hierbij in de
weg staan.
Maar het kan ook
voorkomen dat
kinderen gaan
onderpresteren.
Veel kinderen
met een hoog
bewustzijn
voelen al heel
snel dat ze
anders zijn dan
hun omgeving en
dat uit zich
vaak in zichzelf
kleiner maken en
onzichtbaar
maken. Veel van
wat men aan
kennis heeft
over kinderen
met een hoog IQ
slaat ook op
kinderen met een
hoog bewustzijn.
Deze twee zijn
namelijk gelijk.
Net als vele
andere labels.
Het is het
vermogen onze
hersenen op een
andere manier te
gebruiken. Dit
zien wij als
‘anders’ omdat
het voor ons
nieuw is. Over
een aantal jaar
is dit
‘normaal’. Dit
staat los van
een oude of
jonge ziel. Maar
het staat ook
los van het
beroep van het
kind en of deze
wel of niet
succesvol zal
zijn. Wel is het
zo dat jonge
zielen zich
makkelijker
kunnen mengen in
wat wij van de
kinderen
verwachten
tegenwoordig. De
oude ziel zal
zich sneller
verzetten of
terugtrekken. Op
school kan dit
kenbaar worden
als
onderpresteren
of terugtrekken.
Maar ook
diagnoses en
gedragsproblemen.
Veel kinderen
van deze tijd
hebben een hoog
bewustzijn. Hun
omgeving heeft
vaak een lager
bewustzijn. Zij
hebben dus niet
de spirituele
gaves die
kinderen met een
hoog bewustzijn
hebben en zij
kunnen dan ook
niet volledig
deze kinderen
begrijpen. Het
vraagt een hoog
bewustzijn om
deze kinderen te
kunnen begrijpen
en aansturen
naar de
toekomst.
Kinderen met een
hoog bewustzijn
en oude ziel
hebben weer
andere
begeleiding
nodig. Zij
zoeken mensen
die een hoog EQ
hebben. Zij zijn
emotioneel heel
vaardig maar dit
uit zich ook
vaak weer in
onderpresteren
en geestelijk of
lichamelijke
problemen. Wij
noemen deze
kinderen ook wel
eens hoog
sensitief. Niet
alle
hoogsensitieve
kinderen zijn
hetzelfde en
niet alle
hoogsensitieve
kinderen hebben
een hoog
bewustzijn.
Het hoge
bewustzijn kun
je zien als een
schotelantenne
die open staat
voor ontvangst.
Ze ontvangen
veel signalen
vanuit velden om
de aarde heen.
Dit zijn energie
velden of
energie lagen.
Deze bevatten
informatie over
het leven, de
kosmos, andere
beschavingen op
andere planeten,
hoe het lichaam
werkt, waar de
mens vandaan
komt, wat God is
, hoe dieren
communiceren, de
planeten en hun
samenwerking met
de aarde, alles
over de aarde
zelf, informatie
over planten en
natuur,
informatie over
wiskunde en
rekenen,
informatie over
taal en andere
vormen van
communicatie en
nog veel meer.
Hoe hoger het
bewustzijn hoe
meer informatie
je kunt
ontvangen, in
sommige gevallen
kan dit door
omstandigheden
stagneren. Hoog
en laag heeft te
maken met de
lagen die om en
in de aarde
aanwezig zijn.
Hoe hoger je
bewustzijn hoe
dieper je met
deze lagen kunt
verbinden en hoe
meer informatie
je kunt
ontvangen. Je
zou kunnen
zeggen dat alles
wat wij op de
aarde denken te
weten, dat is in
deze velden
beschikbaar.
Maar ook wat we
niet weten en
onze eigen
onwetendheid,
onze fouten en
geschiedenis.
Maar ook wat we
niet mogen
weten, dingen
die mensen
verborgen willen
houden. Ook de
toekomst is
zichtbaar en wat
wij als mens
allemaal kunnen
maar wat we nog
niet weten en
hoe we hier
achter kunnen
komen. Het
vraagt groei en
vooral loslaten
om toegang te
krijgen tot deze
informatie.
Het bewustzijn
bepaald wat je
allemaal kunt
weten. Er moet
vaak wel een
luikje open
waarbij het kind
ontwaakt uit
deze wereld. De
wereld die we nu
hebben gecreëerd
is een deel van
de werkelijkheid
en niet de
gehele
werkelijkheid.
Het deurtje
zorgt ervoor dat
kinderen zich
kunnen openen
voor de gehele
werkelijkheid.
Bij enkelingen
zie je dit. Maar
de meeste
kinderen hebben
dit luikje nog
dicht zitten om
zich te
beschermen. Het
hoort ook nog
bij de
ontwikkeling die
ze als kind
hebben, maar er
zijn
uitzonderingen.
De kinderjaren
zijn belangrijk
om te ervaren
zodat het kind
een stevig
fundament kan
ontwikkelen.
Vaak gebeuren er
ook veel dingen
in deze jonge
jaren. Veel
kinderen hebben
al een zware
rugzak. Deze is
vaak nodig om
handvatten te
hebben en
bewustzijn te
kunnen aarden.
Een hoog
bewustzijn komt
met veel
uitdagingen. Het
is niet
makkelijk te
weten wat je
allemaal weet
als de
gemiddelde mens
dit niet weet.
Hier mee omgaan
is voor de
meeste
volwassenen nog
een grote
uitdaging en
voor sommige
volwassenen
eigenlijk niet
te doen. Een
kind wat dan
slaapt,
onderpresteert
en zich aanpast
heeft daar een
reden voor. Is
de omgeving
klaar voor dit
kind? Wat weten
we over wat we
nog niet weten?
Elke generatie
is slimmer dan
de generatie
voor hun. Hoe
kunnen we hun
leren wat we
zelf nog niet
weten? Daarin
heeft de mens
nog een lange
reis te gaan.
Het begint bij
het toelaten dat
kinderen een
hoger bewustzijn
hebben en
daardoor dingen
kunnen weten die
wij nog niet
begrijpen.
Volwassenen
willen alles
begrijpen en
kunnen
uitleggen. Maar
het zal
makkelijker zijn
als we ons
kunnen
leerleggen bij
een generatie
kinderen die
meer wijsheid
heeft dan wij.
Het zal
vernieuwing
brengen over de
hele aardbol.
Onze rol als
volwassenen zal
veranderen.