De
lichtdragers en
lichtwerkers in
kinderen
Heel veel
kinderen worden
hoogsensitief
genoemd. Dat
deze kinderen
heel sensitief
zijn is heel
duidelijk maar
alleen hsp is
wat mij betreft
niet voldoende.
HSP of HSK komt
uit de
psychologie en
het wordt
gebruikt
kinderen die
heel gevoelig
zijn te leren
begrijpen. Als
wij het beter
begrijpen kunnen
we er anders mee
omgaan.
Dit is naar mijn
mening niet
compleet omdat
men ook hier
weer de ziel van
het kind niet
ziet. De ziel
die voeding
nodig heeft uit
spiritualiteit
en uit het
leven. Willen we
de gevoelige
kant van het
kind beter leren
begrijpen dan is
het belangrijk
het gehele
plaatje te zien.
Ieder gevoelig
kind is anders.
Bij HSP of HSK
gaan we uit van
een aantal
eigenschappen
die bij
gevoelige
kinderen terug
te zien zijn.
Maar onbedoeld
gaan we dan ook
weer uit van een
gemiddeld kind.
Want vertel maar
eens aan andere
hooggevoelige
ouders dat jouw
kind ook
hooggevoelig is
en je zult
overeenkomsten
zijn maar ook
verschil. Zo is
het ene kind
juist heel stil
een laat over
zich heenlopen
terwijl het
andere kind
juist heel
aanwezig is en
altijd op de
voorgrond staat.
Het ene kind
komt niet mee op
school terwijl
het andere kind
prima mee komt.
Er is dus
duidelijk een
verschil. Daarom
wil ik in een
paar artikelen
de
spiritualiteit
van kinderen
benadrukken. De
zielenkant van
het kind en hoe
belangrijk is
deze mee te
nemen in het
leren begrijpen
van jouw kind.
Zo nemen
hooggevoelige
kinderen veel
invloeden van
hun omgeving
over. Maar
waarom? Het is
een grote gave
en een groot
geschenk maar in
deze wereld vaak
een last. In een
wereld waar
zoveel van
buiten naar
binnen wordt
geleerd en
zelden het kind
aangesproken
wordt op wat het
van binnen voelt
zal het kind
sneller zijn
gevoeligheid als
een last
ervaren.
In de ideale
wereld als we
kinderen willen
leren met hun
gevoeligheid om
te kunnen gaan
zouden wij als
volwassenen nog
heel veel kunnen
leren. Dit
artikel gaat
over de
lichtdragers
onder de
kinderen. En ook
de lichtwerkers.
Kinderen die
heel gevoelig
zijn kunnen
informatie van
hun omgeving
overnemen maar
voor hun zou de
opvoeding of de
scholing die wij
geven totaal
anders moeten
zijn. Ieder mens
heeft een
energetisch
veld. Onze focus
zou op onszelf
moeten zijn en
het beschermen
van dit veld of
het schoonmaken
van dit veld.
Maar dat is niet
het enige wat we
er mee kunnen.
Met dit veld
kunnen we
healings geven
en verbinden met
verschillende
energetische
systemen en
netwerken.
Je vraagt je
misschien af
waarom dat nodig
maar via het
contact met die
systemen,
netwerken of
verschillende
lagen van de
aarde kan een
kind informatie
krijgen. Sommige
kinderen zijn
hier al heel
sterk mee
verbonden maar
weten dit nog
niet altijd
bewust te
noemen. Maar
later zal het
kind, als het
goed heeft leren
omgaan met zijn
energie,
informatie
kunnen halen uit
zijn omgeving.
Het werkt heel
simpel. Het kind
stemt zich af op
de overheid of
zelfs op
bepaalde
afdelingen en
kan alles over
de overheid of
afdeling weten.
Ze zouden het
bijvoorbeeld
kunnen gebruiken
als studie. Maar
dan zouden we
ook onze
studieboeken
goed moeten
controleren of
deze juist zijn.
Zo zou een kind
zich ook op de
aarde kunnen
afstemmen en
precies weten
wat het nodig
heeft. Maar het
kan nog meer.
Behalve het
ontvangen van
informatie kan
het ook healings
geven aan de
ander. Het kan
voelen welke
plekken op de
aarde geheeld
kunnen worden en
waar hulp nodig
is. Dat kan ook
bij de mens. Als
je denkt dat dat
het enige is dan
heb je het mis.
Kinderen kunnen
zich met deze
energie ook
verplaatsen naar
bepaalde
plekken. Waarom
zou je dat doen?
Eigenlijk weer
om hetzelfde
doel, namelijk
dat je ervan
leert. Met dit
zelfde
energieveld bij
kinderen kunnen
ze ook dingen
veranderen. Dit
vraagt wat meer
training maar ik
weet zeker dat
kinderen dit
beter kunnen dan
volwassenen. Ze
zijn dan in
staat via
positiviteit en
liefde dingen te
veranderen.
Omdat ze het in
een lijn kunnen
plaatsen met het
Goddelijke. De
verbinding is
dan zuiver en
alles wat
onzuiver is zal
oplossen.
In het
dagelijkse
leven, dus in
het nu kan het
kind moeite
hebben met
zichzelf. Zijn
of haar energie
verplaatst zich
overal en
nergens naar
toe.
Concentratie is
moeilijk en de
lesstof die
wordt aangeboden
slaat niet aan.
Of lijkt niet
aan te slaan. Ze
verdwijnen
sneller in hun
eigen wereld,
hebben veel last
van hun omgeving
en verliezen
zichzelf hierin.
Vermoeidheid,
hoofdpijn en
buikpijn zullen
vaak voorkomen.
Voor deze
kinderen is het
belangrijk dat
ze zichzelf
kunnen voelen.
Dit is heel
moeilijk als er
van hun van
alles verwacht
wordt. Intuïtief
weten ze op de
juiste manier te
handelen maar in
praktijk mogen
ze niet op de
juiste manier
handelen. Er is
een ritme of
structuur in de
school die hun
wordt aangeleerd
als ‘normaal’ en
alles wat ze
zelf voelen
mogen ze thuis
toepassen. Als
dat mag.
Ik heb kinderen
gezien die zo
goed luisteren
naar wat er van
hun verwacht
wordt dat ze
helemaal in de
problemen komen.
Juist om die
reden doen ze
niet wat er
gezegd wordt of
ze maken fouten.
Dit brengt ze
vaak in de met
een inwendig
groot verdriet
als gevolg. Het
is vaak heel
moeilijk voor
deze kinderen om
hier te zijn en
het vraagt soms
een heel waardig
persoon om een
opening bij deze
kinderen te
maken of
vooruitgang te
boeken. Dat
geldt voor
verschillende
vlakken.
Hoe kun je hier
mee omgaan?
Uiteindelijk
moeten alle
kinderen mee met
het systeem op
school.
Inmiddels zijn
er wel andere
scholen waar
deze kinderen
meer tot hun
recht komen maar
dit zijn vaak
particuliere
scholen. Dit is
niet voor
iedereen
betaalbaar en
val je toch weer
terug in het
huidige systeem.
Ik denk dat het
goed is naar het
kind te kijken.
Wat kan het aan?
Wat wil het? Wat
is zijn of haar
tempo. Het pad
van deze
kinderen hoeft
niet altijd
volgens het
gemiddelde te
zijn, dan wordt
het vaak wat
moeilijker. Wat
heeft mijn kind
nodig en hoe kan
ik het kind
helpen? Het zijn
vragen die veel
ouders en
leerkrachten
zich misschien
stellen. Behalve
begrip voor hun
gevoeligheid is
het ook
belangrijk een
stukje
vertrouwen te
hebben in de
ontwikkeling van
het kind. Deze
ontwikkeling kan
afwijken van het
gemiddelde maar
het pad die het
kind kiest is
wel belangrijk
voor het kind.
Vertrouwen dat
het kind ook
zelf zijn eigen
pad kan kiezen
is van belang.
Daarnaast zal
het kind veel
ruimte nodig
hebben om te
ontladen, hulp
nodig hebben bij
aarding of
verbinding nodig
hebben met
fantasie. De
fantasiewereld
van deze
kinderen kan erg
groot zijn. Als
dit niet het
geval is dan is
er sprake van
een blokkade.
Dat zal
waarschijnlijk
niet de enige
blokkade zijn.
Ze blokkeren
delen van
zichzelf om te
kunnen overleven
of omdat ze
denken dat de
omgeving dit van
hun verwacht.
Het is aan ons
deze kinderen te
helpen zich
veilig te
voelen. Het kan
zijn dat hun
gedrag gevolgen
heeft in hun
ontwikkeling.
Misschien loopt
de ontwikkeling
minder goed,
lopen ze achter
of komen ze niet
mee. Maar bij
hun geldt dat
zij in de
toekomst hele
andere beroepen
gaan uitvoeren
dan wij tot nu
toe voor
mogelijk houden.
Tot die tijd
zijn ze
verbonden aan
scholen en
instanties die
hun niet of
onvoldoende
begrijpen. Het
is aan ons goed
naar de behoefte
van kinderen te
luisteren hoe
gek ze ook voor
ons zijn. Soms
weten we dat hun
gedrag gevolgen
heeft en hun in
problemen kan
brengen. Het is
goed met
kinderen hier
over te praten
maar leer ook in
bepaalde mate
los te laten en
te vertrouwen.
Ze zijn vaak
heel eigenwijs
en misschien ook
nog wel een
sterke wil.
Zodra ze op een
plek zitten waar
ze zich veilig
voelen dan kun
je langzaam gaan
opbouwen iets
mee te geven.
Veiligheid gaat
boven alles en
ook ruimte voor
zichzelf.
|
|