het nieuwe
bewustzijn van
kinderen in
onderwijs
Al eerder
schreef ik een
artikel over
hoog bewustzijn.
Dit roept vaak
een naar gevoel
bij mensen op
omdat hoog of
laag denken niet
meer past bij
deze tijd. Ik
noem het daarom
het nieuwe
bewustzijn. In
dit artikel wil
ik jullie
vertellen over
het nieuwe
bewustzijn van
kinderen. Het
doel is kinderen
beter te leren
begrijpen.
In het eerdere
artikel schreef
ik over het
bewustzijn van
kinderen en hoe
deze bepaald hoe
het kind denkt
en doet. Dit
bewustzijn is
bij veel
kinderen die in
deze tijd
geboren zijn
hoger dan bij de
gemiddelde
volwassenen. Dit
noemen we
evolutie. Elke
generatie
kinderen neemt
weer nieuwe
energie met zich
mee en is
slimmer dan de
generatie voor
hun. Het vraagt
bewustwording en
meegroeien van
ouders en
professionals om
kinderen goed
bij te kunnen
staan in hun
proces van
ontwikkeling en
in hun
ontwikkeling tot
volwassenen.
Daarin blijven
we als
volwassene
altijd lerend.
Hoe doe je dat?
Om dat te kunnen
weten is het
belangrijk eerst
het kind te
begrijpen.
Het bewustzijn
is een deel van
wie we zijn, het
is een deel van
onszelf wat veel
weet en tot
informatie kan
komen op een
manier die je
misschien niet
gewend bent. Wij
bezitten
allemaal dit
bewustzijn. Dit
bewustzijn kan
met
verschillende
delen van
onszelf
verbinden. Het
kan bijvoorbeeld
met onze
hersenen
verbinden maar
ook met ons hart
of emoties. Dat
maakt ons
emotioneel wijs,
geestelijk wijs
of hartenwijs.
Deze wijsheid
maakt dat de
wereld van het
kind veel groter
en ruimer is dan
die van de
gemiddelde
volwassenen. Hun
denk wereld, hun
emotionele
wereld, hun
geestelijke
wereld, hun
waarnemen en nog
meer. Hun
beleving is
anders en ze
hebben meer
creativiteit en
inzicht om
dingen op te
lossen. Vaak
hebben kinderen
ook meer energie
of heel simpel
gezegd meer van
alles. Ze zijn
eigenlijk een
betere versie
van wie wij zelf
zijn. Het is
soms moeilijk in
deze kinderen in
te leven als je
zelf niet
begrijpt wat ze
nodig hebben.
Het kan alleen
maar door te
luisteren naar
het kind. Soms
heb je als
volwassenen ook
niet de middelen
of kennis die
het kind nodig
heeft en
ontstaat er
‘problemen’.
Het nieuwe
bewustzijn is
dus ruimer.
Kinderen zien
meer, ervaren
meer, weten meer
en komen
makkelijk tot
nieuwe
informatie
zonder hier
boeken voor te
lezen. Het is
voor de meeste
volwassenen
misschien
moeilijk om te
begrijpen dat er
meerdere
manieren zijn om
informatie tot
je te nemen dan
in een boekje.
Maar dat is dus
wel zo. We nemen
deze informatie
op uit de
energie om ons
heen of direct
van een mens,
dier of plant.
Deze informatie
is niet voor
iedereen
toegankelijk. Je
hebt daar een
bepaald
bewustzijn voor
nodig om toegang
te krijgen. Hoe
werkt dit? Deze
langen zijn
dunner. Hoe
hoger het
bewustzijn hoe
meer dunnere
lagen er waar
genomen kunnen
worden en zo ook
de informatie
die bij die laag
hoort.
Dit is te leren.
Niet alle
kinderen kunnen
direct alles
maar met de
juiste hulp en
begeleiding
kunnen zij dit
leren. Dit geldt
ook voor
volwassenen. Het
verschil tussen
een kind en
volwassenen is
dat kinderen
vaak zonder
patronen of
aangeleerd
gedrag snel
kunnen verder
ontwikkelen.
Volwassen zitten
vaak al vol met
oordelen,
opgekropte
emoties,
verkeerde
verwerking,
aangeleerd
gedrag en
patronen.
Kinderen zijn
ontvankelijker
en leren
sneller. Het zou
fijn zijn als we
kinderen al
vanaf jongs af
aan dit mee gaan
geven. Dat is
misschien nu nog
niet het geval
maar ik ga ervan
uit dat dit in
de toekomst wel
zal gebeuren.
Het zijn de
kinderen die van
jongs af aan al
toegang hebben
tot deze
verschillende
lagen en zo ook
kunnen laten
zien aan ons,
dat we mogen
groeien naar een
tijd waarbij we
uitgaan van een
nieuw
bewustzijn. Het
bewustzijn die
in staat is op
een nieuwe
manier
informatie op te
vangen. Kinderen
kunnen meer dan
we denken en
passen daarom
niet meer in een
oud systeem
zoals
bijvoorbeeld een
schoolsysteem.
Het systeem wat
inmiddels aan
het groeien is
naar een systeem
waarbij we meer
verschil van
leren in de klas
gaan toelaten.
Het beeld van de
gemiddelde
leerling
verandert. Het
is niet meer een
tijd waarin we
allemaal
hetzelfde moeten
gaan doen maar
de overgang naar
het nieuwe is
een proces wat
tijd nodig
heeft. De
kinderen die nu
niet meer
meekomen in het
systeem zijn de
kinderen die
gaan opvallen.
We geven ze nu
nog allemaal
labels. Maar dat
zal in de
toekomst
veranderen als
we het beeld van
de gemiddelde
leerling kunnen
loslaten.
We spreken dan
meer over
processen om de
ontwikkeling van
het kind in
kaart te
brengen. Als dat
überhaupt nog
nodig is.
Kinderen zullen
in de toekomst
laten zien wat
ze kunnen en dat
zal nog meer
zijn dan we
überhaupt voor
mogelijk houden.
Maar in deze
tijd leven al
een groot aantal
kinderen die ons
laten zien wat
zij kunnen en
hoe onderwijs
hier niet op
aansluit. Het
zijn vaak
kinderen met
hokjes en
labels. Hokjes
en labels die we
nog onvoldoende
begrijpen. We
geven kinderen
hokjes en labels
en daar hoort
een uitleg bij.
Deze uitleg is
naar mijn mening
niet compleet
omdat het alleen
vanuit de
wetenschap
bekeken wordt en
niet vanuit de
ziel of
bewustzijn. Het
nieuwe
bewustzijn gaat
over informatie
wat
meestal
wetenschappelijk
nog niet bewezen
is. Mocht het
toch bewezen
zijn of door
hele belangrijke
mensen in het
verleden
aangekondigd
zijn, dan
begrijpen we het
nog onvoldoende
om er iets mee
te kunnen.
Het nieuwe
bewustzijn zorgt
ervoor dat
kinderen meer
kunnen
waarnemen. Hoe
werkt dit? Deze
waarnemen komt
vanuit de ziel.
Deze neemt op
een andere
manier waar. Je
zou het kunnen
vergelijken met
een waarnemen
van een
onzichtbare laag
om ons heen. Wij
nemen deze laag
waar met onze
ogen, kinderen
nemen een andere
laag waar. Deze
andere laag
bezit informatie
die voor hun
‘normaal’ is.
Wie de
ontwikkeling van
het kind volgt
zal zeggen dat
het hier om een
natuurlijke
ontwikkeling
gaat. Wat er
anders is
ontstaat
eigenlijk door
onze beperkte
kennis en
inzicht in het
bewustzijn van
de kinderen. Dit
zorgt ervoor dat
kinderen worden
begeleid in een
bepaalde
richting en
daarmee leren ze
vaardigheden af.
Als het niet de
bedoeling is dat
deze
vaardigheden
worden afgeleerd
kan het kind
‘leerproblemen’
krijgen. Niet
alle
leerproblemen
zijn te koppelen
aan een nieuw
bewustzijn maar
verandering in
het onderwijs
zal wel meer
kinderen gaan
helpen. Ook de
kinderen die
geen
leerproblemen of
gedragsproblemen
hebben.
Al eeuwen terug
hadden mensen
een hoger
bewustzijn. Het
was heel normaal
dat daar een
aantal
uitzonderingen
in waren. Deze
mensen waren
o.a. spirituele
leiders,
sjamanen of hoge
priester(essen).
Zij hadden
toegang tot een
onzichtbare
wereld of liever
gezegd dunnere
lagen. Een korte
uitleg hiervoor
zou zijn dat we
dit, in deze
tijd, verleerd
zijn. Toch is
het wie we zijn
en in deze tijd
komt het
langzaam weer
naar ons terug.
Elke generatie
brengt ons een
stap dichter bij
wie we zijn. We
worden ons
steeds meer
bewust dat niets
is zoals het
lijkt en dat er
meer mogelijk is
dan we denken.
We worden ons
bewust dat ons
lichaam tot meer
in staat is dan
we tot nu toe
als waar hebben
aangenomen. Wie
deze groei volgt
ziet evolutie.
Voor de meeste
mensen is dit
normaal maar
voor veel mensen
is dit complete
onzin. Terwijl
dit deel wel
wetenschappelijk
vast staat.
Steeds meer
kinderen worden
geboren met een
nieuwe
bewustzijn. Het
aantal inzichten
het afgelopen
jaar die ik van
gidsen kreeg
lieten mij zien
dat er dit jaar
weer een hele
nieuwe generatie
kinderen geboren
wordt. Wij
zouden dit
meesters kunnen
noemen. Zielen
die al heel ver
zijn in hun
evolutieproces
en niet op aarde
hoeven te zijn,
ze zijn hier de
wereld te helpen
bij verandering.
Maar zoals in
een eerder
artikel al
schreef over het
hoge bewustzijn.
Het kunnen ook
jonge zielen
zijn. Zielen die
speciaal gewacht
hebben met het
incarnatieproces
tot we in deze
fase van
ontwikkeling
waren.
Het nieuwe
bewustzijn zal
de wereld gaan
helpen. Het zal
ons helpen uit
onze hokjes
denken te
stappen en open
te staan voor
nieuwe
mogelijkheden en
zelfs wonderen.
Dingen die we
bedacht hadden
zullen ons gaan
verbazen als we
ontdekken dat
niets is wat we
tot nu toe
hadden gedacht
en dat er
wonderen gaan
ontstaan.
Sommige kinderen
kunnen dit prima
zonder hulp.
Maar het
grootste
gedeelte van de
kinderen hebben
soms een hele
moeilijke en
zware jeugd.
Als ouder wil je
eigenlijk jouw
kind een zo
vrolijk en
makkelijk
mogelijke jeugd
meegeven maar
voor veel ouders
en vooral
kinderen is deze
tijd een
worsteling. Ze
voelen zich niet
begrepen en
gehoord omdat er
veel problemen
bij kinderen
ontstaan,
terwijl het kind
eigenlijk
perfect is op
zijn eigen
manier. Er
mankeert niets
aan onze
kinderen als we
het gewoon
kunnen laten
zijn wie het is.
Het is de
buitenwereld die
van ons verwacht
hier kritischer
naar te kijken.
Het klinkt
misschien heel
cliché maar je
hebt een nieuwe
bewustzijn nodig
om hier een
oplossing voor
te vinden.
Alleen het
nieuwe
bewustzijn biedt
deze
oplossingen.
Daarvoor heb je
mensen nodig die
zelf dit nieuwe
bewustzijn
hebben en die
daardoor met
nieuwe
oplossingen
komen voor
kinderen, ouders
en onderwijs.
Vanuit de
huidige gedachte
kunnen we dit
niet.
Wat kunnen we
tot nu toen
doen? Ik geloof
dat kinderen
uitgedaagd
willen worden in
wat ze kunnen en
wat ze in huis
hebben. Bij
sommige kinderen
is daar
faalangst
ontstaan dus zij
hebben wat
extra’s nodig.
Maar hoe meer
uitdagingen en
hoe meer
kinderen zelf
kunnen doen en
denken hoe meer
ze geprikkeld
worden in wie ze
zijn. Als we ons
dan niet
afvragen waar de
antwoorden
vandaan komen of
dat er alleen
goede antwoorden
zijn dan komen
we al een heel
eind.
Deze nieuwe tijd
en het nieuwe
bewustzijn maken
dat opgroeien
een uitdaging
worden. Het is
belangrijker
kinderen hier
beter in te
begrijpen dat
als een kind
aangeeft dat
school niet leuk
is, dat het kind
dan ook gelijk
heeft. Het is
heel frustrerend
voor het kind
als het daarin
niet begrepen
wordt. Laat
vooral zien hoe
kinderen met hun
eigen
frustraties om
moeten gaan en
laat hun zien
dat het niets
over hun zegt.
Misschien is het
wel handig om te
weten dat er al
wel scholen zijn
die hier op in
kunnen spelen
zoals
democratische
scholen. Het zou
fijn zijn als
deze scholen een
keer erkenning
kunnen krijgen
van de overheid.
Ik denk dat er
dan veel meer
ouders kiezen
voor deze
scholen.
Voor nu is het
belangrijk te
blijven
vertrouwen in de
potentie van
jouw kind. Ze
komen de wereld
veranderen, hoe
moeilijk het er
soms ook
uitziet. Er is
niets mis met
onze kinderen en
als ouder heb
jij volledig de
draagkracht voor
de ontwikkeling
en gezondheid
voor jouw kind.
Dat kun je aan,
tenzij in de in
de twijfel of
wanhoop, terecht
komt. Dan neemt
de buitenwereld
deze draagkracht
over. Hoe lief
ze het ook
bedoelen. Werk
daarom aan
jezelf als
ouder, leid je
op en verdiep je
in zo veel
mogelijk
onderwerpen die
onze kinderen
betreffen. En
blijf vooral
spiritueel
groeien.
|
|